In het zuiden van Catalunya, op het kruispunt met de autonome gemeenschappen Aragón en Valencia, bevindt zich het Parc Natural Els Ports met een unieke samenstelling van flora en fauna.

We maken de geweldige vijfdaagse trektocht – Estels del Sud – door dit gebied. Het verrassende kalkmassief zit vol met natuurlijke poeltjes, grotten en diepe kloven. In dit wilde landschap met onwaarschijnlijke vormen, is het zeker niet onwaarschijnlijk om onze ogen te kunnen uitkijken naar onder andere gieren, steenarenden, Iberische steenbokken en dassen. Daarbij is de bloemenpracht in het voorjaar uitzonderlijk..

Overnachten doen we sommige nachten in berghutten, andere in kleinschalige Casa Rurals en twee nachten zelfs in een hotel. Altijd sluiten we de dag heerlijk af met een traditionele, lokale maaltijd en wijn. De sfeer en schoonheid van de middeleeuwse dorpjes waar we langstrekken zal ons niet ontgaan. Oftewel, deze huttentocht vormt een ideale gelegenheid om winters Nederland even te verruilen voor de Spaanse zon – en sterren.

PROGRAMMA

DAG 1

Begin van de middag ontmoeten we elkaar in Barcelona, waarvandaan we in tweeënhalf uur naar het middeleeuwse dorpje Paüls rijden. Paüls is één van de kleine dorpjes met een toegangspoort naar Parque Natural de Els Ports de Beseit en vormt zowel het start- als eindpunt van onze trekking. De eerste en de laatste nacht verblijven we in een huiselijk Casa Rural waar we hartelijk ontvangen worden door Montse en Enric. Tijd voor een rondje struinen door het dorp, een blik op te kaart van het gebied en het klaarzetten van ons materiaal.

DAG 2

Paüls – Arnes

Een spectaculaire etappe vandaag. Direct bij vertrek uit Paüls maken we kennis met de imposante verticale kalkstenen wanden die Catalunya rijk is. De hoge conglomeraat muren van Roques de Benet waar we vervolgens langskomen doen denken aan Riglos (Huesca) en Montserrat (het beroemde klooster bij Barcelona), en danken hun faam onder andere aan de klimroutes die ook hier te vinden zijn. Onvoorstelbaar dat men hier in de jaren vijftig omhoog klom met slechts zekermateriaal van hout en een touw om de middel..

De dag sluiten we af in Els Estrets d’Arnes: over antieke paden volgen we de rivier tussen door de kloof. De liefhebber van een verfrissend bad kan zijn hart ophalen in de natuurlijke, kalkstenen poeltjes met helder blauwgroen water.

22km +1100 -900, 7-8 loopuren

DAG 3

Arnes – Beceite

Na een vroeg ontbijt ‘nos pondremos las pilas’ (zullen we onze batterijen aanzetten), want we hebben ook vandaag een flinke tocht voor de boeg. Zoals het merendeel van de hele tocht, heeft vandaag relatief weinig technische moeilijkheden, maar hebben we desondanks een conditionele uitdaging. Na een stukje over de weg om het dorp te verlaten, duiken we weer een kloof in. Langzaam en gestaag klimmen we  naar een topje met 360-uitzicht, om vervolgens via een prachtige afdaling de dag af te sluiten in Beseit. Hier verblijven we in een oude papierfabriek die is omgetoverd tot een klein en sfeervol hotel. We genieten van de luxe en een traditioneel diner met een modern tintje.

23 km +1100m/-1100m, 8 loopuren

DAG 4

De lange etappes van de trektocht wisselen we af met een rustiger dag vanuit Beseit. Vandaag ruimte voor ontspanning, een kortere dagwandeling, in de natuur zijn zonder iets te hoeven, zwemmen in de rivier en op krachten komen voor de uitdagende etappe van morgen. Aan het eind van de dag mogen we nog een keer genieten van de luxe van dit heerlijke hotel.

DAG 5

Beseit – Refugi Font Ferrera

Vandaag de steretappe van de week. De weidse uitzichten worden afgewisseld met paden door het diepst van smalle kloven. Een populair stukje van de wandelroute leidt over houten constructies die boven de rivier tegen de wand geplaatst zijn. Waar de houten paden ophouden, gaan wij een grotere uitdaging aan. Via nietjes en kettingen klauteren we een stukje omhoog en weer omlaag. En wie nieuwsgierig is naar ‘canyoning’ kan later zijn hart ophalen. Voor ons geen ingewikkeldheden met wetsuits en hoge sprongen, maar de esthetische waarde van deze buitensport kan ons onmogelijk ontgaan terwijl we door de rivier waden.
Aan het eind van deze spectaculaire dag, mogen we uitrusten in Refugi Font Ferrera: een basic hut verstopt in het bos.

20 km, +1200m/-600m, 8-9 loopuren (heel erg afhankelijk van groepsgrootte)

DAG 6

Refugio Font Ferrera  – Nou Refugi de Caro

Het eerste deel van onze route leidt ons over brede graten met verre uitzichten. En we zien vandaag de zee! Zeker de eerste helft van de dag is gemakkelijk, de klimmende meters wachten op ons in de middag als we voortdurend op en neer talloze colletjes overgaan.

Na een laatste afdaling door het bos komen we aan bij de sfeervolle Nou Refugi de Caro waar we heerlijk zullen eten.

18 km, +710m/-760m, 7 loopuren

DAG 7

Nou Refugi de Caro – Paüls

Zoals elke dag van de week anders is, zullen we ook vandaag weer compleet verrast worden. Via de GR7 lopen we door bossen, bloemenweides en over een prachtige graat. Het luchtige, weidse uitzicht doet ons haast denken dat we in alpenweiden beland zijn. En dat terwijl we uitkijken op de Delta de l’Ebro en de mediterraanse zee. We beklimmen verschillende passen tot we een laatste, lange afdaling inzetten naar Paüls. Daar worden we weer met open armen en een heerlijk koud drankje opgewacht om de week te vieren.